SESEGAR NAILOFAR BAB 10/2

"Kita seolah-olah tiad langsung rasa cinta terhadap Tanah Suci Baitulmaqdis sebagaimana kita mencintai Tanah Suci Makkah dan Madinah. Tahukah kita bahawa Baitulmaqdis dan kawasan-kawasan yang meliputi Dataran Syam ini ialah bumi yang diberkati oleh Allah? Sedarkah kita?
Lantas Dr.Ali Hamad membaca ayat pertama Surah al-Isra' yang menjelaskan tentang kebenaran kata-katanya tadi. Jelas dan keras bacaannya. Semua pelajar terpaku. Kemudian dengan tangan kosong,dia menyatakan sejarah Baitulmaqdis secara kronologis yang dipetik daripada masdar-masdar tarikh.
Menurutnya,Baitulmaqdis menjadi rebutan tiga agama iaitu Islam,Yahudi,dan Kristian kerana masing-masing mendakwa itulah tanah suci mereka.Walhal hanya umat yang taat dan menjalankan suruhan Allah yang sebenar-benarnya,iaitu umat Islam yang berhak ke atas Masjidil Aqsa dan Baitulmaqdis. Sesungguhnya kota itu telah berkali-kali bertukar tampuk pemerintahan yang terdiri daripada penganut ketiga-tiga agama samawi itu. Jelas,sesiapa yang menguasai Baitulmaqdis,maka merekalah yang akan menguasai dunia seluruhnya.
Ini telah terbukti sekarang,bisik Furqan dalam hati. Yahudi sedang bermaharajalela di BAitulmaqdis,dalam pada itu juga mengawal dunia melalui Amerika yang telah dikuasai bangsa mereka.
Baitulmaqdis telah dibuka pada zaman kemerosotan apabila dijajah empayar asing. Seterusnya bangkit semula sebagai kota kebanggaan orang Islam pada zaman Nabi Sulaiman. Pada saat itulah terbina Haikal yang mahu dibina semula oleh orang-orang Yahudi sekarang. Namun kota itu sebenarnya pernah musnah teruk dua kali dalam sejarahnya. Pertama di tangan Bukhtanassar dari Babylon pad 587 SM,dan kali kedua di tangan Titus yang memerintah Rom pada &70 M. Begitulah ia,sekarang bertukar ganti pemerintahan dan kekal menjadi rebutan.
Apabila Rasullulah dibangkitkan menjadi nabi,Baitulmaqdis berada di bawah pengaruh orang Kristian yang berpusat di Rom. Namun Amirul Mukminin Umar al-Khattab yang bercita-cita tinggi menobatkan Islam telah berjaya merampas kota itu dan membukanya buat julung-julung kalinya dalam sejarah Islam. Malangnya kelemahan umat Islam menyebabkan Baitulmaqdis jatuh ke tangan Empayar Rom yang beragama  Kristian sebelum Salahuddin al-Ayubi muncul memberikan harapan kepada umat Islam untuk kembali menguasai Tanah Suci itu.
"Malangnya perjuangan al-Ayubi itu tidak di kenang oleh umat selepasnya. Baitulmaqdis terlepas lagi. Kali ini ke tangan Yahudi pada tahun 1948! Arab dan muslim semuanya sedar. Tapi apa yang kalian buat?"
Suara Dr.Ali Hamad mengejutkan lagi. Pelajar yang mengantuk terpinga-pinga.

0 comments:

Design by Blogger Templates