SESEGAR NAILOFAR BAB 10/3

"Kalian biarkan darah itu mengalir lagi dalam Perang enam hari pada 1967.Kalian biarkan mereka menceroboh biarkan mereka menceroboh Semenanjung Sinai pada 1973.Kalian biarkan beribu pelarian mati percuma di Sabra dan Syatila pada 1982. Kalian biarkan segala-gala mereka lakukan!"
Ceramah Dr.Ali Hamad dirasakan sarat dengan fakta.Furqan sempat juga menyalin beberapa maklumat baru yang dianggapnya penting. Tetapi dia lebih ralit mendengar pensyarah mithalinya itu menaikkan semangat anak didiknya dengan ketajaman kalamnya.
Justeru Furqan paling tertarik dengan amanat terakhir yang diberikan Dr.Ali Hamad sebelum menamatkan ceramahnya. Beliau bertanya khusus kepada pelajar lelaki yang ada.
"Siapa dalam kalangan kamu yang menyayangi BAITULMAQDIS?"
Semua pelajar lelaki menyahut."Kami!"

"Berapa ramai yang solat subuh pagi tadi?"
Ramai yang mengangkat tangan,tetapi tidak semua.
"Berapa ramai yang berjemaah di masjid subuh tadi?"
 Tidak sampai lima orang yang mengangkat tangan.
"Inikah golongan yang mahu melawan YAHUDI? Mengangkat selimut pada musim panas begini untuk untuk menunaikan solat fardhu pun kalian sudah tidak mampu,bercita-cita pula mahu menentang  YAHUDI dan membebaskan BAITULMAQDIS?"
Tembakan kalimat Dr.Ali Hamad begitu berbisa. Tepat,padu dan menusuk. Tiada pelajar lelaki yang mampu mengangkat muka untuk menengadah  memandang ke hadapan.
"Aku bertanya ini bukan untuk memperlekehkan kamu semua. Tapi berdasarkan pengalaman,aku mahu jadikan ia satu peringatan. Aku pernah melalui sempadan JORDAN-ISRAEL dan ditahan oleh tentera YAHUDI disana. Tahukah kamu semua apa yang mereka tanya?"
Dewan kuliah menikus.
"Mereka bertanya kepadaku:Ramaikah pemuda Islam di Jordan yang bersolat subuh? Aku kata ya. Mereka kelihatan muram dan tidak puas hati. Lantas mereka bertanya lagi:Ramaikah pemuda ISlam disana yang berjemaah subuh di masjid? Aku kata tidak. Serta -merta aku melihat mereka kelihatan begitu gembira.


0 comments:

Design by Blogger Templates