SESEGAR NAILOFAR BAB 10/4

Kelas pecah kecoh seketika. Bising,masing-masing cuba membuat kesimpulan. Di depan,pensyarah mithali itu mulai sebak.
"Maknanya apa? Maknanya,kalian semua umat Islam,pemuda mesti menjaga solat. Solat tiang agama. Solatlah yang akan menghalang kalian daripada melakukan perkara mungkar." NAda lelaki awal 60-an itu kian lirih."YAHUDI tidak takut dengan umat Islam yang memegang senjata,tapi....tapi mereka amat gentar dengan umat Islam yang taat beragama,lebih-lebih lagi yang berada dalam satu saf perjuangan."
Seisi kelas melihat Dr,Ali Hamad menyeka air mata dengan jari telunjuk kanannya. Kemudian dia menyudahi ceramahnya dengan ayat ke-82 Surah al-Maidah yang bermaksud:
"Sesungguhnya kamu dapati golongan yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman,iaitu orang-orang YAHUDI dan orang-orang musyrik....."
Dalam perjalanan pulang,dia singgah di  Kulliyyah Syariah,menjenguk papan kenyataan yang disediakan khas oleh Dekan Kulliyyah Syariah untuk PERMAI. Sebarang notis,pekeliling mahupun iklan yang berkaitan pelajar Melayu terlekat di situ.
Tiada sebarang iklan terbaru ditampal. MAsih seperti minggu lepas,kecuali beberapa tips untuk menghadapi peperiksaan yang ditampal oleh Biro Ilmiah. Dia yakin inisiatif daripada Aisya Safira. Gadis itu ada memaklumkan perkara itu dalam mensyuarat exco PERMAI baru-baru ini.
Sewaktu melangkah keluar dari Kulliyyah Syariah,Furqan terpandang Faroq sedang berbicara dengan Aisya Safira di bawah pohon delima,betul-betul di hadapan tangga utama. Dia ingin menegur mereka,tetapi hasrat dibatalkan. Degupan dalam dadanya tidak semena-mena kencang. Langkah diatur ke Bab al-Janubi.
Kalimat Amir tempoh hari lekas sahaja menerjah gegendang. Furqan menoleh semula mengelih ke belakang. Mereka telah tiada di situ. Yang ada,beberapa orang pelajar Arab yang turun naik tangga.
Betulkah Aisya Safira dan Faroq yang berdiri di situ tadi? Atau sekadar ilusi?
Furqan menggeleng-gelengkan sebelum menggaru kepalanya digaru. Dia berpaling sekali lagi.
"Hoi!" Jerkah satu suara.
Furqan tersentak.Matanya menangkap muka Iqbal yang terseringai,tiga depa daripadanya. Lelaki itu bersandar di tiang lampu jalan yang redup dilindungi pohon pain yang agak rimbun,lebih kurang empat ,meter dari tempat letak kereta pensyarah Kulliyyah Syariah.
Matanya terbeliak."Budak bertuah,terperanjat aku!"
Iqbal ketawa sedikit melihat gelagat Furqan.
"Kau tengok siapa Fur?" Tanya Iqbal."Asyik tertoleh-toleh."
Furqan terdiam. Geram. Dadanya semakin kencang berdebar apabila disergah begitu. Rasa marahnya segera terhalau selepas berselawat beberapa kali.
"Aku di sini pun kau tak perasan."
"Tadi nampak macam Faroq di situ." Jelas Furqan.
"Faroq ke Aisya?"
Furqan sedar dia terperangkap. Lelaki ini nampak segalanya?
Mereka mula melangkah,melalui kaki lima,menuju ke pintu jihat selatan.
"Tak baik menipu diri-sendiri."
"Siapa yang menipu?" Furqan sengaja buat-buat tidak faham. Kepalanya berputar ligat mencari mauduk lain.
"Engkaulah!" Iqbal meninju bahunya."Kau dengan Aisya ni.. er sebenarnya macam mana?"
"Macam yang kau lihat."
"Apa yang aku lihat...kau menoleh sebanyak dua kali tadi."
"Kau ingat ni filem Hindustan?" Furqan tertawa."Kan aku dah kata,nampak macam Faroq ada di situ."
"Macam-macam alasan. Agaknya kau cemburu nampak Faroq berbual-bual dengan Aisya."Gelak Furqan semakin kuat. Kaki terus melangkah. Beberapa pelajar lelaki Arab berlari-lari memotong mereka,barangkali mahu mengejar bas. Pintu jihat selatan seratus meter di hadapan.
"Hebatkah Ira,sampai kau langsung tak terpikat kepada Aisya Safira?"
"Ya,dia belum dapat mengatasi Ira."
"Fur,kita dah lama rapat,susah senang duka gembira kau,aku turut terasa sama."
"Kau dan Asma' bagaimana?" Furqan memusing tajuk.
"Ok,dia sanggup lepaskan aku ke London bulan depan.."
"Tak rindu ke?" duga Furqan.
"Alah,bukannya lama. Belum berkahwin,jangan nak mengada-ngada. Berjiwa besarlah sikit. Eh,Fur...jom kita pergi sekali.."
"Aku nak balik. Adik-beradik aku dah lama tunngu."
"Balik bila-bila masa pun boleh. Peluang ke negara orang bukannya selalu."
"Kau bolehlah,bapak kau ada perniagaan sendiri.Aku? Harapkan biasiswa kerajaan nak hidup di sini.
"Duit simpanan kau kan banyak lagi. Nak buat apa? Nak buat hantaran Ira?" Iqbal ketawa besar. Furqan tidak menyahut.  Bedenah lelaki ini,gerutunya di dalam hati.
Sebaik menyeberangi jalan di hadapan Bab al-Janubie,Furqan masuk ke Kedai Abu Sarah di tepi jalan raya. Iqbal menunggu di luar. Furqan keluar dengan senaskhah akhbar di tangan. Sambil melangkah keluar dari kedai,sempat dia menjeling berita utama muka depan akhbar.
Matanya gesit sekali berlari-lari di perenggan demi perenggan berita itu.
 Mulutnya Furqan ternganga. Kepalanya digelengkan,kesal..
"Kenapa?" Tanya Iqbal.

0 comments:

Design by Blogger Templates