SESEGAR NAILOFAR BAB 11

"Aku yakin Aiman masih belum mengetahui tentang berita ini."Iqbal mencampak akhbar perdana itu ke atas sofa lembut tetapi lusuh. Dia mengunyah anggur segar sambil matanya tepat memandang ke skrin televisyen.
Furqan mengangguk bersetuju,malahan matanya tidak puas menatap tajuk utama akhbar itu.
PEJABAT-PAJABAT CAWANGAN HAMAS SELURUH JORDAN DITUTUP......
Furqan ulang membaca akhbar As-Sabeel itu lagi. Lidah Ikhwanul Muslimin. Juga tidak berbeza. Mewartakan khabar yang sama. Cuma As-Sabeel yang berhaluan kiri ada menyatakan kekesalan mereka terhadap tindakan drastik kerajaan. Tanpa sebarang tekanan atau amaran sebelumnya tiba-tiba sahaja bertindak menutup seluruh cawangan HAMAS yang ada di negara ini.
Tekanan sebenar adalah dari Washington!
Dakwaan berani Ketua Pengarang As-Sabeel itu masuk akal juga. Beliau mengaitkan kedatangan Albright yang terlalu kerap ke Asia Barat adalah untuk mencari kelemahan Arab,khususnya Jordan,sebelum menjadikannya senjata untk menyerang HAMAS yang amat ditakuti oleh ISRAEL.
Ya,setelah Arafat dan PLO menjadi barang permainan,HAMAS satu-satunya gerakan yang digeruni oleh YAHUDI selain JIHAD ISLAMI. Hari demi hari,berjalan tanpa henti gerakan jihad itu kian bertambah. Mereka mempunyai semangat intifadhah yang kuat dan sekumpulan perancang strategi yang bijak dan licik berbanding JIHAD ISLAMI yang seolah-olah kehilangan taringnya selepas pemimipin unggul mereka,As-Syahid Dr. Fathi Syiqaqi terbunuh dalam satu serangan pengganas di Malta.HAMAS sentiasa mempunyai generasi pelapis yang setanding dan tidak takut mati.
Seingatnya pada awal 1996,HAMAS telah kehilangan Yehia Eyash,(gambarnya kini tertampal di pintu kamar bilik Aiman)merupakan pakar letupan mereka yang digelar"Sang Jurutera". Kematian Yehia yang amat dikehendaki oleh Rejim Tel Aviv itu ketika itu cukup mengerikan. Beliau terpaksa menyamar dan sentiasa melarikan diri bagi mengelak daripada dikesan perisik MOSSAD. Namun ajalnya tetap memburu. As-Syahid akhirnya terbunuh apabila telefon bimbit yang sedang digunakan meletup. Akibatnya,enam puluh orang YAHUDI mati dalam serangan berani mati HAMAS yang menuntut bela atas kematian perancang strategi mereka.Namun itu masih sedikit berbanding pembunuhan di Sabra dan Syatila pada tahun 1982,di MASJIDIL AQSA,di Masjid Hebron,di Ramallah,di GAZA,di seluruh PALESTIN sejak 1948.

0 comments:

Design by Blogger Templates