SESEGAR NAILOFAR (BAB 3)

Furqan menyeka keringat yang kian menjatuh. Nafasnya naik turun. Namun kepenatan sudah tidak dirasa. Sebaik melompat turun dari coaster di simpang empat Duwar Nasiem,dia berjalan kaki lagi sejauh setengah kilometer. Walaupun terpaksa mendaki sedikit ke kawasan tinggi untuk tiba di Darul Huwariyyin,namun langkah tetap laju.Sama lajunya dengan debaran yang berada di dalam dadanya yang tidak menentu sejak tadi.
Suara lunak milik Aisya Safira masih terngiang-ngiang di telingannya. Paras lembut gadis itu sewaktu menyerahkan bungkusan tadi masih juga masih bermain-main dimatanya. Furqan mengenjip-ngejip matanya buat beberapa kali..Dia cuba untuk melupakan lintasan-lintasan yang muncul sekali-sekala. Tidak sepatutnya begitu. Namun,selagi bungkusan itu tidak dibuka,selagi itulah gelisahnya dikunyah resah.Rasa ingin tahu akan isi kandungan hadiah itu meluap-luap.
Aiman menonton  televisyen ketika Furqan tiba di rumah. Lelaki itu tersenyum nipis melihat tangannya yang penuh dengan bungkusan plastik. Furqan hanya mengangkat kening sebagaimana biasa. Iqbal dan Syamir hilang dalam kamar masing-masing. Dia meletakkan segala barang dapur,sayur-sayuran dan seekor ayam yang dibelinya di Duwar Iskan sebentar tadi di dapur sebelum ke kamar.
Perlahan-lahan Furqan membuka bungkusan yang sederhana beratnya itu. Barangkali makanan,dia menelaah. Memang sejak dari Bait Qatrunnada lagi dia menjinjit bungkusan itu penuh hati-hati. Sebuah kotak berukuran 30x30 berbalut cantik dikeluarkan.
Subhanallah.Jantungnya berdegup laju.
Apabila kotak itu dibuka,terdapat sebuah bungkusan lagi didalamnya. Berbentuk bulat dan dibungkus dengan plastik berkilat. Hidungnya mulain menghidu aroma kek pisang dari dalam bungkusan itu. Furqan menemui sampul surat yang terselit di sisi bungkusan. Di dalamnya terlampir sekeping kad.
Tulisan tangannya yang kemas pada kad itu sperti pernah dilihatnya:
Ustaz Furqan,
Selamat Ulang Tahun Kelahiran Yang Ke-23
Moga Panjang Usia.
-Qatrunnada-

0 comments:

Design by Blogger Templates