SESEGAR NAILOFAR (BAB 4/1)

Furqan menapak perlahan ke kamar Aiman,mengetuk beberapa kali sambil merenung gambar As-Syahid Yehia Eyash al-Muhandis yang tertampal di pintu. Terdengar suara Aiman menyuruhnya masuk.
Tombol pintu segera di pulas,daun pintu terkuak dan dia melangkah ke dalam.
"Kau belum tidur?" tanya Aiman dalam bahasa Arab yang fasih. Matanya masih sempat mengelih jam loceng di tepi bantal. Lagi suku jam dua belas.
Furqan menggeleng. Matanya mengitari kamar Aiman yang terlalu sederhana. Tanpa katil dan almari. Perabot yang ada hanyalah sebuah meja dan kerusi yang dihadiahkan oleh mereka bertiga tiga tahun lepas. Selain sebidang tilam span,tempat lelaki itu berbaring sekarang,terdapat sedikit buku mengisi ruang di sudut kanan kamar.
"Kau imtihan bila?"
"Lusa. Engkau?"
"Sama. Kau tak mutalaah lagi? Kau kan bakal khirrij semester ni."
"Aku sedang memikirkan seseorang."
Furqan mendekati jendela,berdiri sambil tubuhnya disandarkan ke dinding.
"Fikirkan siapa? Fasal budak perempuan yang hilang?"
Furqan tidak segera menjawab. Aiman sudah maklum akan kehilangan itu. Dia terdengar kata-kata Iqbal di meja makan tadi.
"Selama ini rekod kita baik. Kedutaan selalu puji. Tapi di akhir pemerintahan,mungkin Allah nak uji. Kehilangan Mastura tiba-tiba menduga tanggungjawab kita."
Dia hanya menyepi sambil menelan butiran nasi. Lauk kurma masakan Amir memang selalu menyelerakan ,apatah lagi jika digandingkan dengan selatah resipi ciptaan sendiri.
"Walaupun kehilangannya bersifat peribadi,tapi ini semacam menunjukkan kegagalan kita dalam mengambil berat masalah dan mengawal tindakan ahli."tokok Presiden PERMAI itu lagi.
"Maknanya kita kena cari juga sebelum berita ini sampai ke telinga pengawai kedutaan?"
Ya,memang kita akan ikhtiarkan sedaya upaya mencarinya,meskipun imtihan bertunda-tunda setiap minggu.
"Fikirkan Syahira?" tanya Aiman lagi.
Furqan tergelak kecil.Menggeleng. Di matanya lekas terbayang satu wajah. Khabar apakah dia?
"Kalau bukan dia,barangkali yang hadiahkan kek pisang tadi?"
Gelak lagi. Lelaki ini walaupun tampak muram.masih sempat menghulurkan jenaka. Inilah satu kelebihan Aiman yang jarang ada pada orang lain. Kecindaannya begitu spontan.
"Fikirkan engkaulah."
Aiman tersentak. Jari telunjuk menuding ke dadanya.
"Aku?"
"Kau lain benar sejak balik pagi tadi." Furqan berpaling membuka jendela. Angin malam musim panas menjerba masuk. Terasa segar.
"Tentu ada masalah. Aku pasti. Aiman,kita sudah mengaku saudara. Susah senang engkau,kami pun turut terasa. Kami kurang seronok melihat kau muram.
"Tak ada apa-apa Furqan." Aiman cuba berdalih. Terasa serba salah pula. Dia tidak pernah berdusta sebelum ini. Setiap yang terdetik dalam hatinya,itulah yang terluah di bibir. Dia telah diasuh oleh ummi supaya bercakap benar dan telus dalam setiap tindak-tanduknya. Tetapi,mengapa kali ini tidak?
'Tanpa hubunan sahara msakan debu akan berterbangan."
Furqan tersenyum sambil menyorot tampang Aiman. Dia yakin ada perkara yang cuba disembunyikan. Pengalaman selama tiga tahun tinggal bersama dengan pemuda kelahiran Beitunia di pinggir Ramallah ini yang memberitahu.

0 comments:

Design by Blogger Templates