SESEGAR NAILOFAR BAB 7

Kelas talaqqi bubar. Furqan meminta Amir dan Mus'ab memimpin Abu Munzir pulang ke rumah,satu tugas yang jarang diserahkan kepada orang lain. Solehhuddin,Nik Aminnuddin,Hambali dan Ridhwan dikehendaki memastikan semua siswi selamat pulang ke rumah masing-masing. Kebanyakkannya tinggal di Duwar Nasiem dan Duwar Jami'ah. Namun ada juga yang menetap di Duwar Iskan dan terpaksa dihantar dengan teksi. Keselamatan siswi memang menjadi keutamaan apabila sesuatu program selesai selepas isyak. Malam sentiasa berbahaya.
Furqan perasan Aisya Safira yang bertudumg labuh dan berniqob hitam sempat menjeling kearahnya sebelum hilang dalam kelompok siswi yang berjalan pulang beramai-ramai. Spontan dia menyedari jumlah siswi yang hadir lebih dua pertiga daripada kehadiran siswa pada malam ini.
Ya,memang engkau menang!
Iqbal dan Syuib mendapatkannya sebaik sahaja masjid lenggang.Furqan mengunci pintu besi masjid menggunakan anak kunci yang diberikan Abu Munzir kepadanya,dengan syarat dia mesti datang lebih awal ke masjid setiap waktu subuh untuk melaungkan azan pertama kira-kira sejam sebelum masuk waktu.
"Apahalnya si Aiman tadi?"
Furqan sudah menjangka akan pertanyaan tersebut. Hanya mereka bertiga yang berada di situ. Lampu jalan yang terpancak di depan pintu gerbang masjid cukup untuk menerangi persekitaran.
"Ada perempuan Arab telefon."
"Perempuan Arab?"
Pertanyaan dibalas dengan anggukan.
"Katanya dari Amman." Furqan sengaja memancing reaksi dua pemimpin tertinggi PERMAI itu. "Lebih tepat lagi... dari Jubeiha."
"Baiklah aku akan ceritakan. Lepas tu,kita kena buat keputusan segera,malam ni juga." Furqan merapati tembok batu separas dada kira-kita semeter di kanannya yang mengelilingi seluruh kawasan masjid. Bersandar dia di situ.
"Seorang gadis Arab,Nusaibah namanya,katanya dia kawan Mastura dari Universiti Jordan. Dia....nak bantu kita." Dia dapat melihat wajah Iqbal dan Syuib yang kian tidak sabar untuk mendengar butiran katanya. "Dia dapat nombor telefon Darul Huwariyyin daripada pelajar kita di Amman."
"Menurutnya Mastura ada dirumahnya sekarang. Syukur,alhamdullilah,dia selamat.Puas dia pujuk supaya balik ke sini,tapi dia berkeras tak mahu. Tanpa pengetahuan Mastura,dia hubungi kita,sebab dia mahu Mastura terus sambung belajar. Jadi,dia cadangkan kita datang dan berbincang. Mana tahu,dengan cara itu Mastura minat untuk kembali belajar semula. Itu saja."
Iqbal dan Syuib menarik nafas lega mendengar penjelasannya.
"Masalahnya sekarang macam mana kita nak pujuk Mastura dan bawa dia balik? Aku tak fikir Mastura sudi sudi jumpa dengan kita. Kita ni lelaki,malulah dia. Dalam masa yang sama,aku tak yakin pihak siswi dan kawan-kawan serumahnya boleh memujuknya.
"Masuk akal juga. Silaphari bulan,lari ke lain pula budak tu,lagi susah kita."
"Kita kena buat tindakan terbijak yang membolehkan kita membawa pulang Mastura besok."
"Apa yang harus kita lakukan sekarang?" Iqbal bersuara perlahan. Sebuah pertanyaan yang ditujukan kepadanya dirinya sendiri juga. Kepalanya menengadah ke langit mencari bulan yang tidak kelihatan. Barangkali tersorok di mana-mana.
Bungkam.
Masing-masing mencari idea. Apa tindakan selanjutnya yang wajar diambil. Mereka kena cepat bertindak. masa semakin menyempit. Minggu depan imtihan kedua pula yang akan menjelang. Dalam semester musim panas cuma sepanjang lapan minggu,segala-galanya menjadi terlalu pantas. Sedangkan masih banyak perkara yang harus dikejar dan menagih perhatian.
"Al-Waajibat akhtar minal awqat,kata Hasan al-Banna...kewajipan itu lebih banyak daripada waktu. Kita sekarang sedang diuji dengan waktu. Bengangnya aku. Masa imtihan bertunda-tunda macam nilah masalah selalu datang,"keluh Syuib. Sebagai Timbaln Presiden PERMAI dia juga sudah seminggu tidak senang duduk. Kemelut ini memang meresahkan semua.
MAsing-masing mengangguk,mengiyakan kata-katanya itu.
"Entahlah. Yang pasti kita kena lakukan sesuatu esok. Apa kata kalau kita pergi ke rumah penasihat sekarang? Apa guna lantik penasihat jika nasihatnya tidak diminta. Ustaz Abu Yassier tentu ada di rumah." Furqan menyarankan.
"Elok juga tu.Dalam kes seberat ini kita banyak bertindak sendiri. Apa salahnya kita minta pendapat orang yang lebih tua pula?"Iqbal lekas memberikan persetujuan.
"Kau,macam mana Ib? Ada cadangan lain?"
"Kalian berdua selalu berfikir benda yang sama.Presiden dan setiausaha seotak."Syuib menurut saja. Mereka berdua sering sependapat dalam banyak perkara. Sehati sejiwa,kata kebanyakkan teman.Mereka berjalan kaki ke Jalan Eidun yang cuma seratus meter ke sebelah kiri masjid,menahan sebuah teksi Mercedes dan menuju ke Duwar Jami'ah. Di negara yang tidak membenarkan penggunaan motorsikal ini,teksi menjadi pengangkutan awam yang popular selain coaster dan bas.
Teksi melalui simpang empat Duwar Nasiem. Dulunya merupakan sebuah bulatan yang agak luas,tetapi diubah menjadi simpang empat yang berlampu isyarat setelah semakin banyak kenderaan yang berlaga di situ. Kini mereka melintasi Pusat Rekreasi Irbid yang masih bercahaya. Sebuah marry go around yang berpusing tanpa penumpang. Retoran Pizza Hut di seberang jalan lenggang tanpa pengunjung. Namun jalan Eidun-Balad belum sunyi dengan kendaraan.
Sebenarnya mereka sedang menuruni sebuah bukit. Duwar Nasiem terletak di atas bukit. Kaki bukitnya Duwar Jami'ah. Sebelah selatan bukit ini dinamakan Hayyu Janubie yang akan berakhir di Pekan Eidun. Sebelah utaranya pula dinamakan Balad yang bermaksud bandar. Deretan kedai,pasar dan pusat membeli-belah yang berjujut di sepanjang Jalan Eidun inilah yang membentuk sebahagian bandar Irbid sebenarnya. Di penghujung jalan inilah baru akan ditemui Wasatul Balad yang menjadi pusat bandar Irbid.
Kurang lima minit,terksi berwarna kuning itu sampai di Duwar Jami'ah yang masih bermandi cahaya neon. Esok hari khamis,hari cuti mingguan. Bagai selalu,golongan muda-mudi Irbid ramai yang keluar berpeleseran mencari hiburan pada malam ini.
Teksi mengelilingi bulatan Duwar Jami'ah yang dihiasi dengan replika sebuah teko dan sebiji cawan di tengahnya. Bau daging syawarma yang dibakar menusuk deria hidu. Kemudian teksi kembali semula ke hadapan Hotel Hijazi yang telah dilintasi tadi dan menemui simpang tiga tidak jauh dari Bab al-Gharbie dan Kulliyyah Iktisad,membelok ke kanan menuruni bukit sebelum membelok ke kiri. Mereka bertiga turun di situ setelah Syuib membayar tambang setengah dinar.
Kawasan perumahan Wara' Fudhuq Hijazi,yang dinamakan sedemikian kerana terletak di belakan Hotel Hijazi,agak lenggang. Pelajar Melayu di Universiti Yarmouk paling ramai tinggal di sini. Sewa rumah agak murah,infrastuktur banyak,dekat dengan bandar,dan yang paling penting cuma memerlukan kurang sepuluh minit untuk sampai ke dewan-dewan kuliah.
Melangkah beberapa tapak,mereka sampai ke sebuah bangunan milik seorang usahawan Kuwait itu disewa oleh siswi Melayu. Mereka mendaki ke tingkat dua,sebelum menekan loceng di pintu.
"Siapa?"Kedengaran suara Ustaz Abu Yassier dari dalam.
"Kami...balas Iqbal tanpa menyatakan siapa.

0 comments:

Design by Blogger Templates