SESEGAR NAILOFAR BAB 8/1

Iqbal memotong sebuah lori,tetapi terpaksa menggunakan gear yang lebih rendah apabila mereka mendaki sebuah bukit. Kelihatan Jabal Umm-ad-Daraj setinggi 1247 meter berbalam-balam di jihat belah kanan. Di belakang bukit itu setahunya terletak pekan Ajloon yang terkenal dengan Kota Rabadh tinggalan Salahuddin al-Ayubi. Beberapa minit lagi di depan mereka akan menempuh Jarash,daerah yang dikatakan telah wujud sejak zaman Rom lagi dan terkenal dengan Mahrajan Jerashnya yang diadakan pada musim panas setiap tahun.
Furqan menguap. Dia kurang tidur  malam tadi. Dari rumah Ustaz Abu Yassier,mereka bertiga terus ke Wasatul Balad untuk menyewa kereta. Setelah hampir sejam berputar di seitar bandar mencari kereta sewa yang memang susah didapati pada hujung minggu,melainkan jika ditempah awal-awal . Akhirnya nasib menyebelahi mereka di pusat menyewa kereta yang terakhir dikunjungi. Sebuah kereta Hyundai yang masih baru dapat disewa dengan harga tiga puluh dinar untuk tempoh dua puluh empat jam.
Setibanya di rumah,hampir jam satu,sempat dia menulis surat ringkas untuk Syahira sekadar bertanya khabar mengapa sepi tanpa sebarang khabar berita. Dalam kepayahan diasak maslah persatuan yang begitu menguji ini,wajah Syahira sering pula melintas di dalam benak fikiran dan ruangan hatinya. Memang rindu sering bertamu. Walaupun kesabarannya menanti hampir luluh namun kesetiaannya masih ada..
Tetapi kemudian surat itu dibuang sahaja. Kalau Syahira sanggup mengujinya begitu,mengapa dia harus mengapa dia harus mengalah? Biar sama-sama keputusan berita. Biar sama-sama azab menanggung derita,tekad hatinya.
Seingatnya,jam dua baru dia terlelap. Justeru sejurus selepas solat subuh,masuk jam 4.19 pagi,dia terpaksa menyambung tidur sepulangnya daripada berjemaah di masjid.
Furqan menguap lagi.
"Mengantuk benar nampaknya Furqan?" tegur Ustaz Abu Yassier.
"Biasa saja,ustaz."
Dia tersenyum sendiri. Tidak sangka lelaki di belakang yang sudah dianggap sebagao abang itu memerhatikan tindak-tanduknya sejak tadi.

0 comments:

Design by Blogger Templates