SESEGAR NAILOFAR BAB 8/3

Bertuah lelaki ini mahu mengenakan aku!
"Betul,Furqan?"
Furqan teragak-agak untuk menjawab.tetapi kedua-dua lelaki itu terlebih dahulu tertawa.Barangkali Ustazah Ummu Humairah di belakang pun turut tergelak,paling tidak hanya tersenyum mendengar usikan mereka.
"ustaz boleh tolong jika anta mahu." Ustaz Abu Yassier menyatakan kesanggupannya untuk membantu."Anta khirrij semester inikan?"
"Ya,ustaz."
"Hm...apa salahnya mencari pilihan di sini. Sebelum pulang,kan bagus sudah ada teman hidup." Ustaz Abu Yassier semakin mencucuk jarum."Umur pun sudah masuk dua puluh tiga."
Furqan hanya menelan air liur apabila Ustaz Abu Yassier berkata demikian.
Memang ramai pasangan yang telah disatukan oleh Ustaz Abu Yassier dan Ustazah Ummu Humairah.
Ada yang pulang bernikah di tanah air,ada yang bernikah di sini pada musim-musim percutian,ada yang sekadar 'mengikat'agar calon teman hidup tidak diganggu orang lain. Malah lelakiyang berada disebelahnya turut meminta bantuan pasangan suami isteri ini. Dia masih ingat Iqbal bertemu dengan Asma' yang dilamarnya di rumah Ustaz Abu Yassier dalam liqa' pertama untuk membincangkan perkara-perkara yang bersangkut dengan masa depan mereka berdua.
Tujuan itu murni,bisiknya dalam hati. Memudahkan jalan orang yang ingin mendirkan rumah tangga merupakan kerja yang mulia. Umpama kita membantu orang untuk membina masjid. Besar ganjaran pahalanya. Tapi aku dah punya pilihan sendiri!
"Saya belum terfikir lagi soal itu,ustaz.Nantilah."
Akhirnya Furqan mengambil keputusan untuk mendiamkan diri. Lebih selamat jika tidak melayan. Selagi dia bersuara,selagi itulah Iqbal dan Ustaz Abu Yassier akan bercakap mengenai soal ini. Dia kenal benar dengan perangai Iqbal yang suka mengusik dan mengenakannya,dan sejak akhir-akhir ini Iqbal sering mengaitkannya dengan Aisya Safira.Kelak,didengari oleh Ustaz Abu Yassier dan Ustazah Ummu Humairah,bertambah besarlah cerita!
Aisya Safira?
Ini satu lagi masalah. Sering kali dia cuba melupakan gadis kelahiran Terengganu itu,tetapi selalunya gagal. Entah mengapa wajah manis berseri itu semakin kerap melintasi di matanya kebelakangan ini. Sama kerapnya dengan wajah Syahira.
Akukah yang perlahan-lahan menyukainya?
Sejak Aisya Safira menghadiahkan kek tempoh hari,gelisahnya memang kurang enak.Ditambah pula dengan sikap Iqbal yang suka mengaitkan dirinya dengan Aisya Safira,dan selalu memyebut nama dan kebaikan gadis itu,malah agak keterlaluan mendakwa Aisya Safira mengilainya. Entahlah dia tidak mengerti.
"Aisya,sebentar!"
Gadis itu terkejut. Mungkin tidak menyangka dia akan menegurnya mendadak begitu di depan pintu utama Kulliyyah Adab itu. Melihat pelajar tidak ramai ketika itu,Aisya Safira berhenti dan berpaling semula ke arahnya.
"Ada apa?"
"Terima kasih atas kek tempoh hari."
Gadis bertudung labuh dengan niqob itu tersipu dengan paras yang sedikit merona merah. Dia seperti melihat kuntum mawar sedang mengelopak segar.
"Kawan-kawan dari Darul Hawariyyin kata sedap,"pujinya jujur."Tapi boleh saya nak tahu...."
Kening halus Aisya berkerut.
"Apa dia?"
"Tarikh lahir Aisya ?"
"Untuk apa?"
"Nak balas kek Aisya kasi." Furqan sengaja menduga.
Aisya Safira tersentak. Sedikit gugup. Berfikir sebentar.
"Nanti ana bincang dengan ahli rumah,kalau mereka bersetuju,kami akan beri tarikh lahir kami."
Kali ini keningnya pula yang berkerut. Kata-katanya itu seperti mahu mengusiknya pula. Memanglah gadis ini thiqah!

0 comments:

Design by Blogger Templates