SESEGAR NAILOFAR BAB 8/5

Tatkala ibu Nusaibah datang menghidangkan air minuman dan kinafah yang masih panas,mereka mula beralih mauduk,menyentuh soal Mastura yang sudah dua minggu tinggal di situ. Ustaz Abu Yassier menyatakan keresahan mereka terhadap kehilangan Mastura yang tiba-tiba.
Abu Miqdad terdiam. Memahami tujuan sebenar kedatangan kami. "Saya tahu,tai rasanya eloklah Mastura tinggal di sini buat beberapa waktu sementara menunggu hatinya tenang.
"Kami tidak kisah jika dia ingin tinggal di sini. Asalkan dia selamat. Tapi,kalau boleh biarlah Mastura pulang sekejap.Sekurang-kurangnya kawan-kawannya tidak lagi berasa bimbang.
Masing-masing terdiam. Kipas di atas kepala ligat berputar.
"Kalau diizinkan,biarlah saya menemui Mastura di dalam. Saya ingin bercakap dengannya." Ustazah Ummu Humairah yang lebih banyak berbual dengan ibu Nusaibah tiba-tiba menawarkan diri.
Abu Miqdad tidak keberatan,malah meminta isterinya membawa Ustazah Ummu Humairah masuk ke dalam bertemu dengan Mastura.
Sambil menunggu perkembagan di dalam,mereka berempat menyambung sembang. Menyedari Abu Miqdad merupakan seorang penulis sejarah,Furqan tidak melepaskan peluang untuk bertanya beberapa fakta berkenaan dengan sejarah Jordan yang sering meragukannya.
Beberapa kenyataan Abu Miqdad agak memeranjatkannya. Sebagai bekas pensyarah yang bersikap amanah dengan ilmu,Abu Miqdad begitu telus dalam menyatakan kebenaran yang menurutnya jarang ditemui dalam buku-buku sejarah. Jordan asalnya tidak wujud,katanya. Yang ada hanyalah Sungai Jordan yang terletak dalam Palestin. Namun,sejurus selepas berlakunya Revolusi Besar Arab,dan tersungkurnya Khilafah Uthmaniyyah di tangan Kamal Attaturk,sejarah asalnya tidak boleh dipakai lagi. Hasil penjajahan Barat dan perpecahan Arab,negara-negara di Asia Barat begitu pesat membangun. Maka muncullah Arab Saudi,Jordan,Syria,Lubnan dan Palestin(belum dicampurkan dengan negara di Teluk.)Dan semestinya tidak ramai yang mengambil tahu perihal tantang ini,(penyelewengan fakta sejarah)malah tidak mengenali siapa sebenarnya pengasas negara Jordan ini,iaitu Syarif Hussin yang disokong kuat oleh Inggeris.
Malah jatuhnya Khilafah Uthmaniyyah juga kononnya dikait rapat dengan peranan yang dimainkan oelh pemimpin Arab. Mereka berpura-pura menyokong Istanbul,tetapi pada masa yang sama merekalah yang membantu Inggeris meletupkan stesen-stesen kereta api yang dibina oleh khalifah dari Istanbul ke Madinah demi menguatkan hubungan di kalangan negara-negara Islam.
Kini,disamping pengaruh penjajah yang sering menekan,sifat ta'sub,gelojoh dan tamak pemimpin-pemimpin Arab juga banyak merugikan. Wehdatul arab hanyalah sekadar slogan yang tidak mungkin disahut sesiapa. Dalam diam-diam sebenarnya kebanyakkan negara Arab saling berebut berbaik-baik dengan Barat.
Mereka bertiga terkejut mendengar penjelasan berani itu. Barangkali lelaki itu sudah lama memendamkan maklumat itu,tetapi sebarang kenyataan berbahaya seperti ini boleh membahayakan dirinya. Kini apabila pertanyaan itu diluahkan,Abu Miqdad tidak melepaskan kesempatan menyatakan apa yang dia tahu.
Sedang mereka menumpukan perhatian kepada penjelasan Abu Miqdad,Ustazah Ummu Humairah muncul sambil membibit sebuah beg pakaian yang sederhana saiznya. Perbualan rancak terhenti di ditu. Mengekorinya di belakang,seorang gadis mengatur langkah perlahan-lahan ke ruang tamu dengan diiringi Nusaibah dan ibu Nusaibah di belakang. Mastura menunduk sahaja,tetapi terdapat kesan tangisan dimatanya. Penuh sopan,dia melabuhkan punggung di sebelah Ustazah Ummu Humairah.
"Bagaimana Mastura?"Ustaz Abu Yassier bertanya.
Mastura senyum sedikit terpaksa,mengelih Ustazah Ummu Humairah disisinya.
"Alhamdullilah,dah selesai,"ujar Ustazah Ummu Humairah separuh berbisik di telinga suaminya.
"Dah selesai?"
"Mastura setuju ikut kita balik."
Abu Miqdad,Nusaibah dan ibunya hanya memerhatikan tanpa memahami sepatah apa pun yang diperkatakan.
"Betul Mastura ?" Ustaz Abu Yassier kembali memandang Mastura yang berbaju kurung warna merah semerdata dan tudung labuh warna kuning air.
Gadis berkulit hitam manis itu mengangguk.
"Ustaz,Ustaz Iqbal,Ustaz Furqan,...maafkan saya sebab sudah menyusahkan semua. Saya....saya tak sangka sampai jadi macm ni,"tuturnya tanpa sanggup megangkat muka. Ada baki air mata yang masih luruh. Nusaibah lekas-lekas memujuknya kembali.
"Tak apa. Barang yang lepas kita lupakan." Iqbal bersuara cuba mententeramkannya.
"Ya,Mastura.Luapkan yang sudah-sudah.Kawan-kawan serumah dah lama menunggu kepulangan anti,"tokok Furqan.
Terasa bagaikan satu beban besar terangkat dari bahunya.Alhamdullilah.

0 comments:

Design by Blogger Templates