SESEGAR NAILOFAR BAB 9

Furqan sedang enak meratah Ma'alim fi at-Thoriq karya Sayid Qutb sewaktu Aiman memanggilnya keluar ke ruang tamu. Keasyikannya meneroka isi pemikiran tokoh terulung Ikhwanul Muslimin itu terbantut. Dia bingkas mengekori Aiman ke luar.
Iqbal dan Amir juga rupanya serentak keluar dari kamar masing-masing apabila dipanggil Aiman.
"Perkenalkan,ini Amjad sepupuku. Amjad Abu Syateer."
"Amjad,ini Furqan sahabat seperjuangan kita dari Malaysia yang selalu aku ceritakan tu."
Amjad dan Furqan saling bersalaman dan berpelukan.
"Dan ini Iqbal,presiden pelajar Malaysia Irbid...macam Furqan,pelajar semester akhir Kulliyyah Syariah.
Iqbal juga disalami dan dipeluk kemudiannya.
"Dan ini Amir,pelajar tahun tiga,tukang masak paling handal di Darul Hawariyyin ni."
Aiman sedikit berseloroh. Dia sempat menepuk bahu Amir.
Semua tertawa. Amir juga diperlakukan seperti dua sahabatnya tadi.
Mereka duduk di sofa di hadapan televisyen. Amir masuk ke adpur,menjalankan tugas kegemaran seperti biasa,menyediakan minuman. Kebetulan petang ini gilirannya memasak.
Mereka berempat mula berbual. Dimulakan dengan taaruf,kemudian perbualan melarat kepada persoalan yang lebih besar menyangkut isu-isu semasa,khasnya jihad di Palestin. Ternyata,selaku anggota HAMAS yang telah berpengalaman melalui beberapa intifadah menentang Israel,Amjad tidak berbicara dengan dada kosong.Walaupun usianya baru menjangkau dua puluh lapan tahun,kematangannya terserlah. Sejarah penubuhan HAMAS dan kisah tokoh-tokoh mereka yang syahid atau diazab di dalam penjara Rejim Zionis yang diceritakan oleh Amjad mencetuskan rasa insaf dalam hati mereka. Malah menurut Amjad turut berkisah tentang cita-cita Yahudi menubuhkan negara Israel Raya dari Perlembahan Nil di Mesir hingga ke Lembangan Furat di Iraq.
Katanya,cita-cita Yahudi itu bermula dalam konfresi Zionis yang pertama di Switzerland pada 1897 di bawah kendalian Theodore Hertz. Resolusinya menganggarkan dalam masa lima puluh tahun,Baitulmaqdis dan Masjidil Aqsa akan jatuh ke tangan Yahudi dan negara pertama Israel ditubuhkan.1948,genap lima puluh tahun perencanaan itu,seluruh Yahudi mula bertumpu ke Asia Barat apabila Palestin berjaya diceroboh dengan bantuan Britain dan Perancis.
Amir terpaksa keluar membeli barang dapur yang kehabisan.Amjad terus bercerita,sebelum Amir pulang suku kam kemudian dengan termengah-mengah sperti baru dikejar anjing,lantas mematikan perbualan hangat mereka.
Amir menutup pintu perlahan-lahan. Kemudian meletakkan jari telunjuk di bibir.
Syyy!
Lapan biji mata tertumpu kepadanya.
"Kenapa Amir?" Tanya Iqbal.
"Syyy,ada kereta berhenti di simpang sana sebelum aku sampai di pintu pagar tadi. Gayanya mencurigakan. Dia...dia ekori aku dari depan kedai. Aku syak mukhabarat.
Masing-masing terkesima. Aiman sedikit pucat.

0 comments:

Design by Blogger Templates