SESEGAR NAILOFAR BAB 9/1

Furqan,
Imtihan Niha'ie semakin hampir.
Aku kini membilang hari.
-NAILOFAR-
Siapkah engkau?
Furqan menelan air liur.Matanya masih tepat masih tepat ke monitor. Hatinya kian geram. Sudah dua kali dia membaca perutusan yang disalinnya dari kantung e-melnya semasa ke kafe siber untuk dibaca menerusi komputernya di rumah.Isinya ringkas cukup untuk menerangkan bahawa nailofar seorang yang mengambil berat mengenai dirinya.
Walaupun sudah beberapa kali e-mel Nailofar bertandang,belum sekli pun Furqan membalasnya.dia sekadar membiarkan,tetapi gadis itu tidak pernah jemu-jemu.
"Aduhai,siapa engkau hai Nailofar?"bisik Furqan sendiri.
Furqan menyebut nama aneh itu beberapa kali.
Dia tidak menafikan. Memang ia suatu nama yang nian indah. Bagaimana agaknya gerangan tuan yang memiliki nama nan klasik ini. Adakah secantik gadis impiannya?
Semalam,tanpa disangka,semasa ralit mengulang kaji dia menemui nama itu lagi. Rupanya nama itu sering disebut dalam puisi-puisi Andalusia yang sedang dipelajarinya. Tetapi maknanya secara tepat,tidak pula dapat dia pastikan.Dia tidak dapat mengagak.Apatah lagi puisi-puisi Andalusia lebih payah difahami berbanding puisi Arab biasa mahupun yang klasik seperti puisi zaman Jahiliyyah,Umaiyyah dan Abbasiyyah.
Adakah itu nama seorang perempuan terkenal dan rupawan pada zaman kegemilangan Islam di Sepanyol atau nama sejenis tumbuhan?
Didorong perasaan ingin tahu yang membara itu,Furqan terus mencapai  Lisanul Arab,kamus bahasa Arab yang paling akbar yang pernah dihasilkan. Dia mencari-cari maksus Nailofar. Malangnya tiada.
Furqan terdiam sejenak. Berfikir.
Bilakah Lisanul Arab dihasilkan? Adakah sebelum atau selepas pembukaan Andalus? Jikalau Ibn Manzur menyusun kamus ini sebelum Thariq bin Ziad menyeberangi Selat Gibraltar mengempurkan Kristian Sepanyol bermakna perkataan "NAILOFAR" pasti tidak akan ada dalam kamus yang agung ini.
Dia lau mencapai beberapa buah kamus yang lain yang lebih mutakhir.Dan tekaannya tidak meleset. Dia menemukan makna perkataan NAILOFAR.
Nailofar memang berasal daripada bahasa Andalus,tetapi telah diarabkan.Ia nama kepada spesies bunga yang habitatnya di dalam air. spesies yang hampir sama dengan lili dan teratai.
Furqan terkelip-kelip,cuba memikirkan dimanakah logiknya seseorang boleh menyukai nailofar. Apakah simboliknya?
Bunga spesies ini setahunya tidaklah seharum mawar,tetapi hidupnya hanya di dalam air menjadikannya sentiasa segar dan lambat layu.Barangkali kerana kesegaran itulah gadis itu menyenangi bunga ini.Tidak mawar,dahlia,telukis,kemboja,anggerik dan sebagainya,tetapi nailofar.
Lantas dipilih nama Nailofar,Furqan beranalogi. Tetapi maujudkah gadis Melayu yang menyukai bunga nailofar?
Belum pernah didengar!'
Furqan mematikan komputer sebelum menghempaskan dirnya ke atas katil. Menerawang. Bunyi daun-daun zaitun berguguran dilanggar angin Mediterranean berhampiran  jendela kamarnya berdesir-desir. Sekarang masa untuk tidur,tetapi matanya belum mengantuk.
Telinganya menangkap irama sebuah nasyid daripada album Balada Makkatul Mukarramah oleh Nada Murni. Amir belum tidur rupanya...

0 comments:

Design by Blogger Templates