“SIFAT MALAS ADALAH KEMBAR KEPADA KEGAGALAN HIDUP”

TINTA AMANI AZ-ZAHRA

“Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani”
“Bersabarlah,jangan memaksakan diri. Pandanglah Allah dengan hatimu,bukan dengan fikiranmu. Fikiran dapat memahami,tetapi tidak dapat merasakan. Hanya hati yang merasakan sebuah hubungan. Seperti seorang kekasih yang bergetar memandang insan yang dikasihinya. Seperti hati yang bergetar melihat indahnya gunung-ganang yang tinggi,laut yang membiru,ombak yang memecahkan karang,anak soleh dan solehah yang suci. Hati yang dipenuhi dengan cinta akan bergetar. Dengan cinta,berzikirlah,maka zikirmu akan membawa ketenangan dan kebahagiaan jiwamu. Saat itulah jiwa kita tidak akan merasakan kekeringan dan kekosongan lagi…….”
“Kerja yang paling mulia di dunia adalah menunggang kuda dalam perjalanan peperangan jihad. Sebaik-baik pendamping adalah buku yang bermanfaat.”
“Pesanan aku tujukan khas buat dirimu buat sahabat saudari yang ku kasihi agar engkau dan diriku yang terdiri juga sebagai seorang muslimah yang mencari keredhaan Allah berusaha dan bekerja dengan lebih baik,tidak tunduk kepada kelemahan hati,kemalasan dan menyerah kepada pengangguran semata-mata. Tetapi bangunlah,perbaikilah segala sesuatu yang boleh engkau mulakan dari rumah,tempat belajar dan pejabatmu. Laksanakanlah apa yang telah menjadi kewajipan ke atas dirimu. Dirikanlah solat,bacalah al-Quran,buku yang bermanfaat,kuliah ilmu yang mendatangkan kebahagiaan dalam hati dan dirimu serta sahabat-sahabat yang dapat membawa dirimu semakin dekat dengan Allah…….”
“Setelah itu akan engkau ketemui kebahagiaan,kelapangan dan kegembiraan yang hakiki. Janganlah sesekali engkau menyerah kepada kekosongan,kerana semua itu akan memberikan dirmu penderitaan,kesempitan hati,godaan,keraguan dan kesuraman jiwa yang tidak akan boleh dihilangkan kecuali dengan menyibukkan diri dengan aktiviti yang bermanfaat……”
“Anda perlu menjaga keterampilan,kecantikan fizikal,wangi-wangian dalam rumah,kerapian tempat tinggal,dan akhlak mulia yang anda hiaskan untuk menemui suamimu,anak-anakmu,saudara-saudaramu kaum kerabat dekatmu dan sahabat-sahabat perempuanmu. Jangan lupa menebarkan senyuman yang ikhlas dan wajah yang tenang…….”
“Sesekali jangan engkau berani melibatkan diri ke dalam kancah kemaksiatan yang hanya akan mendatangkan kesedihan dalam lubuk hatimu. Khususnya maksiat yang sering dilakukan oleh perempuan seperti melihat sesuatu yang diharamkan,pemerkan kecantikan,berkhalwat dengan orang bukan muhrim,menyumpah dan bergosip,serta mengingkari hak-hak suami dan tidak mengakui kebaikannya. Semua perbuatan tersebut sering dilakukan  oleh perempuan kecuali mereka yang mendaapt rahmat Allah. Takutlah anda akan kemurkaan Allah. Bertaqwalah kepadaNya,kerana taqwa adalah jaminan kebahagiaan dan keredhaanNya kepada anda…….”

“JIKA PENDERITAAN YANG ANDA ALAMI SEMAKIN MENJADI-JADI,KESEDIHAN MENJADI SEMAKIN TERUK,LALU UCAPKANLAH ‘LA ILAHA ILLALLAH’ MAKA KESABARAN ITU ADALAH YANG TERBAIK UNTUKKU”


                                                                                

0 comments:

Design by Blogger Templates