:: Penantian Saat Itu ::

Dalam berumahtangga janganlah memilih atas dasar kesempurnaan pasangan kita. Jika kita memilihnya atas dasar kesempurnaan, kelak apabila kita hidup dengannya..hanya kekurangan pasangan terlihat di pandangan mata. Akibat dari menjangkakan kesempurnannya, keelak kita akan kecewa. Terimalah dia seadanya.. "kebaikannya kita syukuri, kekurangannya diredhai.."

Sekalipun seringkali kita berjauhan.. "Saat bertemu tiada jemu..bila berpisah tiada gelisah.." INSYAALLAH

"SEORANG ISTERI YANG BAIK ADALAH SEORANG ISTERI YANG TIDAK MENGHARAPKAN SUAMI YANG SEMPURNA"

Janganlah memandang isteri dengan pandangan mata yang kering..atau pandangan akal yang gersang, jauh sekali pandangan nafsu yang melulu.

Pandanglah isteri dengan pandangan hati.. Kerana hati itulah yang memberi makna kepada pasangan hidup kita..

"Tiada sesuatu yang paling berharga selepas nikmat Islam selain teman yang baik Bila kamu dapati kewujudan bibit kasih sayang padanya.. Maka pangillah ia dengan bersunguh-sungguh.."
~Umar al Khatab r.a~



Seseorαng yang hadir dαlαm hidup kitα hαnyα milik Allαh. Ianya hanyalah pinjaman & segαlαnyα hak Allαh. Jαdi bilα semuα ini hak Allαh, mαkα Diα berhαk buαt segαlα sesuαtu .Diα berhαk beri cintα dan kαsih sayang. Diα juga berhαk tαrik bαlik semuα itu.Selαlu jugα ingαt bαhαwα αpα yang kitα rαsα terbαik itu belum pαsti menjαnjikαn yang terbαik untuk kitα. Dαn αpα yg dirαsα αib & menyαkitkαn itu tidαk semestinyα pαhit di hujungnyα. Selαlu ingαt bαhαwα αpα yang Allαh buαt untuk kitα, αdαlαh yang terbαik untuk kitα. Dαri situ kitα αkαn mulα belαjαr erti redhα.

"Kitα tidαk mαmpu mengαwαl αrαh tiupαn αngin, kitα hαnyα mαmpu mengαwαl kemudi pelαyαrαn kitα".

"Allah SWT tidak menciptakan wanita dari kepala lelaki untuk dijadikan atasannya..
tidak juga Allah SWT menciptakan wanita dari kaki lelaki untuk djadikan bawahannya..
tetapi Allah menciptakan wanita dari tulung rusuk lelaki, dekat dengan lengannya untuk dlindunginya, & dekat dengan hatinya untuk dicintainya"

JODOH adalah rahsia Allah, kita MERANCANG dan Allah pun turut sama merancang..cuma kadang-kadang aku TAKUT dengan RENCANA Allah..

Sebab apa?

Sebab aku TIDAK PERNAH tahu apa yang bakal berada di hadapanku kelak, dan apa PENGAKHIRAN yang Allah inginkan buatku, buat hidupku..tiba-tiba hati berbisik, sebenarnya perancangan Allah mengatasi perancangan kita sendiri..buat apa terlalu memikirkan sangat.....kita LALUILAH kehidupan seperti biasa..permulaan itu bermula dari kita, dan pengakhiran itu akan Allah TENTUKAN kelak..BERDOALAH semoga PENGAKHIRAN itu adalah sama seperti yang dirancangkan dan yang TERBAIK dalam hidup...
Belum dikatakan dia JODOH kita selagi ‘AKAD’ tidak TERTUNAI ..kadang PERTEMUAN itu ada namun JODOH itu tetap menjadi RAHSIANYA lagi..



 

0 comments:

Design by Blogger Templates