SESEGAR NAILOFAR BAB 12

Jiran-jiran terperanjat besar apabila melihat sebuah kereta peronda berhenti di depan rumah besar dua tingkat milk Abu Muzahar yang lebih banyak menetap di Arab Saudi itu. Tambah memeranjatkan lagi mereka hanya ang berpakaian biasa yang terdiri daripada empat orang yang  keluar dari kenderaan itu tidak menuju ke rumah yang mereka sangkakan sebaliknya menurunni anak tangga yang sedikit ke bawah tanah dan masuk ke rumah pelajar melayu di situ.

Keempat-empat angota polis itu masuk dengan berkasut setelah pintu dibuka oleh oleh Syamir,tetapi mereka tidak mengeluarkan senjata. Furqan,Syauqi,Iqbal dan Syamir terkejut juga walaupun mereka telah siap bersedia untuk menghadapi sebarang kemungkinan yang akan terjadi demi keselamatan Amjad. Namun kegementaran tetap menyelubungi diri mereka. Tepat sebagaimana tekaan Syamir,polis yang asyik memerhatikannya sejak di Simpang Duwar Nasiem tadi akan datang bila-bila masa.

Mereka berempat telah berjanji. Dan janji itulah yang mereka pegang kini. Walau apa pun yang akan terjadi,sedaya upaya mungkin mereka akan melindungi Amjad. Ini sebahagian daripada perjuangan,demi membantu pejuang yang dalam kesusahan.

Biar pecah di perut,kata Furqan sebentar tadi sewaktu mendengar kereta peronda berhenti di luar. Apabila disoal,katakan tidak tahu.

"Di mana lelaki tadi?"
"Hanya kami berempat di sini." Syamir menjawab.
"Kamu semua tinggal berempat bukan?"
"Ya,tuan."
"Ahli rumah ini,rasanya cuma....kamu,kamu dan kamu."Pengawai polis yang lagaknya seperti ketua itu menunding jari ke arah,Furqan,Iqbal,Syauqi dan Syamir.
"Kamu ni siapa pula?"
Syauqi agak gugup disoal keras begitu.
"Dia kawan kami," celah Furqan,membantu.
"Sebenarnya seorang ahli rumah kami ke Amman siang tadi,sehingga sekarang masih belum pulang,Dan dia datang ke sini untuk menziarahi kami."

Seorang daripada lelaki itu agak berumur sedikit memegang bahu Furqan. Kemudian mata mereka bertentangan.

"Boleh kami tahu di mana lelaki dari Palestin itu berada?'


0 comments:

Design by Blogger Templates