::::... Mujahadah Hati dan Salam imtihan....:::::

Bismillahirahmanirahim...
Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang...

"Allah,Allah,Allah...
Arghhhhhhhh,Exam dah dekat.... Tak Study ape pun lagi nie....
Aduina,macam mana nie...Dengan Tugas dan amanah yang tergalas di bahu lagi!!! ya Allah,mampukah aku melakukan semua ini... "

Mungkin ini yang sedang bermain di dalam hati dan minda kita sekarang... Namun jika kita yakin dengan segala rancangan dari Allah,kita tidak akan berasa tertekan dengan segala situasi pada saat ini... Bila mana Allah itu tetap berada di dalam hati,kita tidak akan pernah keseorangan kerana keyakinan yang tidak berbelah bahagi kepadaNYA... Berusaha dengan keyakinan yang terpatri dengan ALLAH akan memberikan hasil diluar jangkaan kita sebagai hamba-hambaNYA yang beriman....NIAT merupakan PINTU GERBANG KEIKHLASAN... NIAT itu berada di dalam KETAATAN... Tiada guna kaya kerana DUNIA,tetapi akan berguna jika KAYA BERINFAK di JALAN ALLAH... BERIKHLASLAH dengan seberapa BANYAK KEMAMPUAN yang DIMILIKI dalam HATIMU.....

Alhamdulillah...
Syukur kepada Allah swt dengan taufik dan hidayah Nya, maka hari ini kita masih lagi hidup di bawah Rahmat & kasih sayang Nya. Mesikpun hari ini kita berada dalam taat, namun penghujung kehidupan kita belum di ketahui kesudahannya. Maka sentiasalah bersyukur dan berdoa agar sentiasa berada dalam hidayah Nya dan di tetapkan iman di jalan Nya. Hidayah dari Allah swt tidaklah datang dengan bergolek begitu sahaja kepada seseorang. Ulama telah mengatakan bahawa dalam usaha untuk mendapatkan hidayah ini perlu ada 3 perkara..

1. Keinginan
2. Usaha
3. Doa (doa dari diri sendiri ataupun daripada orang lain)

Begitu juga perjuangan kita bersama demi kehidupan yang lebih baik... Perjuangan di jalan yang diredhai oleh Allah itu menjadi dambaan setiap insan...

Atas 3 perkara inilah yang menjadi asbab kepada hidayah yang Allah swt berikan kepada sayidina Umar r.a. Saat Umar datang ke rumah adiknya dengan penuh kemarahan apabila mengetahui adiknya telah memeluk Islam, Umar telah memukul dan membelasah adik dan adik iparnya. Tiba-tiba dengan kehendak Allah, maka pandangan Umar terarah kepada masyaf al Quran yang bertaburan di atas lantai ketika itu. Maka Umar timbul di hati Umar keniginan untuk mengetahui kandungan masyaf tersebut, namun ketika Umar hendak menyentuhnya, beliau telah ditegah adiknya kerana diri & tubuh Umar tidak suci pada ketika itu.

Jadi kata ulama di sini pertamanya timbul keinginan di dalam hati Umar untuk mengetahui kandungan masyaf al Quran tersebut, keduanya beliau telah berusaha dengan susah payah dalam keadaan tanah Kota Mekah yang kering dan gersang mendapatkan air untuk mandi dan membersihkan dirinya. Dan ketiganya beliau telah mendapat doa dari Rasulullah saw.

Dalam hal ini, Umar mempunyai kesemua tiga perkara yang di sebutkan di atas. Inilah yang membezakan dan menjadi asbab Allah swt memberikan hidayah kepada Umar, bukannya kepada Abu Jahal setelah sebelumnya, Rasulullah saw berdoa kepada Allah swt agar dipilih salah seorang dari mereka untuk menguatkan orang-orang Islam ketika itu.

Sememangnya hidayah itu adalah perkara yang paling berharga, namun ketahuilah usaha ke atas hidayah itu adalah lebih penting. Buat para dai'e dan pendakwah, di siang hari lakukanlah kerja berjumpa manusia dan menyeru manusia kepada Allah dan di malam hari, bangunlah di tangah kesunyian malam berdoa dan mengangis untuk marayu dan menarik hidayah Allah kepada manusia. Nafikanlah kerja dan usaha diri sendiri di siang hari..kerana Hidayah itu adalah hak mutlak Allah swt. Allah hanya memilih segelintir dari hamba-hambaNYa sebagai perantaraan usaha hidayah ke atas orang lain sedangkan Allah tidak berhajat ke atas sesuatu untuk mengadakan sesuatu. Namun Allah memilih sekelian manusia tertentu dari kalangan hamba Nya untuk memberi kemuliaan kepada hamba Nya melalui perantaran kerja dakwah yang mulia ini.



 
Hidayah dan petunjuk Allah akan sentiasa mengiringi setiap langkah dan jalan diterokai orang beriman dan bertakwa kepada-Nya dalam rangka untuk menegakkan kalimah Allah di muka bumi ini.Apabila ilmu dimiliki,manfaatkan ilmu itu dengan sebaik yang mungkin... Jangan mudah sombong dan lupa diri apabila miliki ilmu yang tidak terpilih oleh insan lain... Teruskan berada bersama-sama dengan sahabat-sahabatmu kerana mereka cermin dan penbimbingmu menuju keredhaan dan rahmat Ilahi...Dan Jangan pernah lupakan Surat Cinta Dari Allah... Biarkan Al-Quran selalu menjadi teman akrab kita walaupun tika bersama-sama sahabat....Kalau tak nak diri kita rugi di akhirat kelak,baca Al-Quran selalu..Bacaan al-Qur'an Akan
Memberi Syafaat di Hari Akhirat..insyaAllah....




ALLAH swt berfirman yang bermaksud:
“Sesiapa yang Allah kehendaki mendapat hidayah nescaya dilapangkan dadanya untuk menerima Islam dan sesiapa yang dikehendaki sesat nescaya dijadikan dadanya sempit dan sesak seolah-seolah naik ke langit. Demikianlah Allah menimpakan kehinaan kepada orang yang tidak beriman.” (al-An’am:125).



 

Mohon maaf atas segalanya..
tiada kemaafan yang perlu amani terima..
kerana kalian tiada salah dengan amani..
Sungguh..
kemaafan bukan kerana imtihan.. 
bukan kerana terpaksaan..
tetapi...
terlalu banyak kesalahan dan kekhilafan..
Segalanya baik..
Mari Menjadi Hamba..
Taat bila setiap masa..Patuh arahan Tuhannya....
Salam Imtihan..Salam Perjuangan...
Moga Allah Redha kita menjadi pengemis Ilmu...






0 comments:

Design by Blogger Templates