:: MENANGISLAH DI DALAM SOLAT::

MENANGIS DALAM SOLAT
Adakah anda pernah menangis dalam solat? Mungkin sesetengah orang sekali atau tidak pernah langsung menangis ketika dalam solat. Tidak mengapa menangis dalam solat biarlah sekadar sahaja jangan tersekat-sekat bacaannya.


Menangis sewajarnya kerana rasa menyerah diri kepada Allah yang teramat sangat kerana takut azabNya, pohon rahmatNya, sedar akan diri yang dhaif di sisi Allah atau sebab-sebab lain. Jika menangis tentang perkara lain seperti kehilangan ayah atau ibu, kena marah dengan big boss, putus cinta dan sebagainya tak digalakkan kerana ia tak khusyuk dan jika terkeluar suara boleh batal solat tersebut. 


Menangislah seperti Saidina Abu Bakar, yang hangus hatinya kerana takutkan Allah SWT sehingga terbau bau hatinya kepada makmum.


Jika menangis kerana sayangkan Allah SWT, jika bacaan surah tersekat-sekat kerana esakan, dibolehkan. Kalau rukun qauli (alfatihah, takbiratul ihram, tasayhud akhir, salawat dan sebagainya) tersekat-sekat sehingga mengubah makhraj dan mengganggu bacaan, wajib diulang. Jika surah tak ulang pun tidak mengapa.


Sebab-sebab menangis dalam solat.


1. Ada orang menangis ketika solat kerana takut seksaan Allah, bertaubat. 


2. Ada orang menangis ketika solat kerana dalam kesusahan.


3. Ada orang menangis ketika solat kerana cintakan Allah.


Orang yang menangis ketika solat kerana takut akan seksaan Allah atau mengharap keampunan Allah, adalah orang yang meletakkan Allah sebagai Pemerintah Alam Yang Maha Berkuasa. Kita adalah hambaNya, Allah yang menentukan nasib kita.


Orang yang menangis ketika solat kerana dalam kesusahan atau kesedihan, adalah orang yang meletakkan dirinya dalam hina dan meletakkan Allah sebagai Yang Maha Pemurah, Maha Kaya. Orang ini tahu yang dia adalah hamba dan tidak punyai apa-apa pun. Macam dalam kisah Nabi Ayub a.s, Nabi Ayub a.s menangis, mengadu dan mohon kepada Allah tentang penyakit dirinya. Dia kehilangan orang rapat kerana penyakitnya, kehilangan harta kerana penyakitnya dan dibenci orang kerana penyakitnya. Tapi Nabi Ayub a.s tak pernah putus-putus berdoa kepada Allah.


Orang yang menangis ketika solat kerana cintakan Allah, adalah orang yang meletakkan Allah sebagai kekasihnya. Menangis ketika sembahyang itu maknanya jiwa seseorang itu dekat dengan Allah. Sentiasa bertawadhuk, malah hati yang sentiasa dengan Allah akan selalu menangis bila melihat kemungkaran. Hatta sesaat dia lupa dengan Tuhan dia akan merasa bersalah. Kita hendaklah selalu memohon kepada Allah agar hati kita tidak lalai dari mengingati Dia.


Bagi penulis, orang yang paling hebat adalah seorang yang bangun tengah malam lalu berwuduk dengan sempurna dan mengerjakan solat dua rakaat dan menitiskan setitik air mata sedangkan sesiapa pun tidak mengetahuinya.


Mari tengok klip video Imam Sheikh Mishary Rashid Alafasy menangis semasa mengimamkan solat di sebuah masjid di Kuwait. Bagi mereka yang berbangsa arab mesti menangis kerana tahu makna ayat dari surah tersebut yang barangkali menerangkan hal seksa api neraka dan balasan Allah di hari akhirat. 


Bagi kita yang tidak faham makna ayat-ayat Al-Quran semasa imam membaca tetapi menangis juga dalam solat. Orang itu sangatlah istimewa disisi Allah SWT. Dimuliakan oleh Allah SWT, diampunkan dosa-dosanya serta mendapat ganjaran dari ibadahnya. InsyaAllah.


Wasallam.

0 comments:

Design by Blogger Templates